#

tips untuk bakal cikgu



Assalamualaikum!

yeah!! i suka tarikh hari ni. harus i abadikan kat belog i ni sebagai kenangan. senang i nak ingat seumur hidup i. maklum la manusia mudah terlupa. kadang-kadang tarikh paling penting dalam hidup macam birthday pun boleh lupa kan. langkah terbijak adalah mencatat kat belog busuk i ni. 


maka genapkan 1 tahun i berkerja sebagai cikgu pada hari ini. 4.1.2010 dengan pakai baju kurung kelabu bunga-bunga hijau dan shawls hijau i dengan muka innocent, berjalan dengan penuh tegap melapor diri sebagai cikgu kat TS Hotel Pasir Gudang lebih kurang pukul 8.30 pagi. then lebih kurang pukul 11.30 pagi i memijak simen sekolah tempat i mengajar sekarang untuk kali pertamanya. 




i yang sudah setahun jagung. sudah mula tumbuh gigi dan sudah mula belajar berjalan. 


dan setelah setahun i menjadi seorang cikgu, perkara pertama yang i nak share kepada bakal-bakal cikgu terutamanya spesis yang comot seperti i. untuk spesis yang sangat kemas, sangat teliti, sangat pembersih sila abaikan tips i ni ye *__*



i menyarankan bakal-bakal cikgu yang kerjanya tak berapa teliti seperti i, selalu menggunakan liquid paper, sila la berjalan-jalan ke kedai menjual alat tulis dan mencari erasable pen seperti gambarajah di atas. jenama PILOT. memudahkan korang untuk terbang ke dalam kelas. tak tak! bukan terbang tapi memudahkan korang untuk menulis nama murid dalam buku rekod kehadiran.


sebagai cikgu baru muncul kat sekolah harus la kau akan dilantik jadi guru kelas. jadi tugas kau adalah merekodkan maklumat dan kehadiran murid dalam buku kehadiran murid. dan ditegaskan di sini, SILA JANGAN BUAT SEBARANG KESALAHAN SEMASA MENULIS. untuk tak mengulangi kesedihan mahu menitiskan air mata akibat kecuaian menulis dalam buku tu last year, so dengan selaju-lajunya i berlari pergi tecso beli erasable pen tu. bila salah tulis boleh padam balik macam guna pensel. best kan. 


diharap tahun ni i dapat jadi guru kelas yang berjaya menulis tanpa sebarang kesalahan lagi. dah macam azam tahun 2011 la pulak tu kan. okey, secara rasminya i lantik perkara tu jadi azam i tahun ni. selamat berjaya kepada diri i sendiri. 



#